April 24, 2017 Raintroutfly

Havsöring web blogg-9921Efter en fullspäckad dag med jobb och skola möttes vi äntligen upp och gav oss av mot kusten. Höga förhoppningar då vädret var perfekt. Svaga vindar in från öst och en temperatur runt 6-7 grader. Kvällen började dock inte som väntat. Efter 10 minuter av färden började bilen att bråka och vi tvingades köra tillbaka hem för att byta bil. 30 minuter förlorad tid men till sist rullade vi ner mot vattnet. Havsöring web blogg-0012Havsöring web blogg-9829Allt kändes rätt, nästan tillrättalagt och känslan var, sådär härligtförväntansfull. Ganska direkt hör man Robin skrika till. Tappad fisk! Känner man en fisk är chansen  stor att nästa hugg inte är långt borta  och mycketriktigt. Ett par minuter senare smällde det till på Oscars spö och efter en intensiv fight med ett par luftsprång gick den blanka öringen
tyvärr loss. Tomheten flöt in i våra kroppar. Vi vet hur svårt det kan vara på kusten, och så många bomturer man kan råkat ut för. Men denna kvällen gav vi inte upp, 7-8 kast senare small det på en ny fisk på Oscars spö! Denna gång med 3 gånger så stor kraft! Fisken hann knappt krokas förrän den gjorde en våldsam rusning.

Efter flera kontakter, men få landade fiskar under våren så kändes det än viktigare att få denna i håven. Efter ett par luftturer och flera mindre försök till rusningar var den  nervösa men spännande kampen nära sitt slut. När Robin håvar fisken sprider sig en lättnad genom kroppen och självförtroendet är tillbaka. (Bild på fisken överst)Havsöring web blogg-9835Kvällen fortsatte men lika snabbt som fisken kom till oss , så var den nu som bortblåst igen. Men helt plötsligt drar det till i Robins fluga och nu var det RSi:ets tur att få ställas på prov. Ett par riktiga utfall och rusningar senare kunde Oscar håva upp den blanka öringen.Havsöring web blogg-0037Havsöring web blogg-0029

Kvällen led mot sitt slut och efter en fantastisk kväll var vi nöjda att vi bytte bil och aldrig gav upp.Havsöring web blogg-9991

September 4, 2016 Raintroutfly

dsc_3370Det ljusgröna kuperade landskapet som mötte oss när vi kom tillsammans med den evigt lysande solen som höll oss vakna natten lång ändrades snabbt. Hösten kom med besked tidigare än någonsin och träden skiftade färg och de små björkskogarna lyste med sin klara brandgula färg när solen trängde igenom de mörka molnen på himlen. Laxfisket var trögt och varierande, ett par landade laxar i sällskapet men för mig blev det noll landade på ca 6 dagar i älven. Vädret var blåsigt med mycket regn och nätterna kalla…dsc_3023

Jag har efter denna tur insett att fjället och öringfisket är mitt rätta element.

Det blev två fjällvandringar en kortare och en längre med en övernattning. Den längre turen sträckte sig 7km ut på fjället i kuperad terräng med många branta stigningar, där vi var farligt nära att få avbryta och slå läger innan vi var framme. Vandringen blev under en period väldigt tuff för en av oss i gänget, (Tips: Drick inte för mycket dagen innan du ska ut på fjället). Efter ett välbehövligt stop med vila och energi intag tog vi oss fram till den tänkta lägerplatsen. Vi vet ju att man aldrig ska räkna med att få fisk till maten men vi tog en chansning, en chansning som var nära att gå fel. Fisket var trögt och det var precis vi fick ihop tre små fiskar till middagen. Det soliga vädret slog om och regnet drog in över de spegelblanka sjöarna. Det så fridfulla fisket gjorde en helomvändning och det planerade morgonfisket dagen där på uteblev. Vinden slog mot tältkåtans sidor och regnet piskade på likt en kulspruta. Det blev en timmes fiske efter frukost utan resultat innan vi var tvungna att återvända till upphämtningsplatsen på stranden. Sammanfattningsvis så blev det en tuff lärorik vandring i ett fantastiskt landskap men med ett trögt fiske.

dsc_3040 dsc_3047 dsc_3068

Ett par dagar senare var det dags igen och nu gick det bättre totalt sett 12 fiskar landade på 4 pers och 6 av dem av mig. 2 öringar på 63cm, 3 på runt 50cm och en fisk runt kilot, ett fantastiskt fiske med andra ord. Oförtyngd haröra på klass 5 Fario CRS gjorde fighterna riktigt härliga, fisken var pigg och i utmärkt kondition där flera av fiskarna drog backing trots hårt ställd broms.

dsc_3414 dsc_3531 dsc_3649

May 28, 2016 Raintroutfly

img_5063Den bästa fiskeperioden på året är kommen och man önskar mer än någonsin att man var fri från både skola och jobb, men tyvärr så har vi det stressigare än någonsin att hinna med allt. Våren har bara flugit förbi, skogarna är gröna, danican kläcker runt om i södra Sverige, fisken är på hugget och vädret är på topp. Hade man bara haft tid att fiska så hade livet varit bättre än någonsin!
Under våren som gått har det blivit mindre fiske än normalt och med blandat resultat. Vi har jagat en del silver på kusten med dålig utdelning, både från land och flytring, smugit längs bäckarna efter storöring, stått för Guideline under sportfiskemässan i Stockholm och även börjat planera lite framtida projekt som ni kommer få se mer av i slutet av sommaren.
Trots att 2016 inte riktigt blivit som vi hoppats har det ändå blivit ett par helt fantastiska kvällar och faktum är att de flesta gånger som vi smugit efter storöring detta år har det oftast givit resultat. Det är då man förstår varför man överhuvudtaget lever och har en livsvilja. Utan dessa fantastiska guldklimpar som är så svåra att både hitta och att lura vet vi inte vad vi hade gjort.
Som det ser ut nu så kommer 2016 bli som ett mellan år med mindre resor och fiske än normalt då vi laddar upp inför en riktig drömtripp sommarn 2017, samtidigt kommer vi påbörja en ny satsning som vi hoppas mycket på.

Vi kan även passa på att slänga ut en tråd här, då vi söker en person som skulle vilja hjälpa oss med att bygga en ny hemsida. Känner du någon som kan och vill så hör mer än gärna av dig till oss.
Nedan ger vi er lite bilder från våren som gått och förhoppningsvis kommer bloggen vakna till liv igen när vi får mer tid för fiske när skolan slutar.

dsc_5514dsc_5929 dsc_5953 dsc_5966 dsc_5627 dsc_5642 dsc_5671 dsc_5687

February 21, 2016 Raintroutfly

dsc_5233Efter antalet bomturer med dåliga förhållanden var vi förvånansvärt taggade inför dagens fiske. Östkusten var vår destination med en prognos som visade sol och växlande molnighet och 8 m/s västliga vindar. Flytringspremiären som vi hade hoppats på uteblev och istället fick vi söka öringen från land.
När vi kom ut ur bilen kände man direkt med de första andetagen vilken plats man var på. Vill man inte vara hemma är det platser som dessa man vill vara på. Friskare luft och finare landskap får man leta efter. Nog om det. Oscar snörade på en brun märla och en lite större räka på tafsen medan Robin körde på en baitfish. Allt för att hitta vad öringarna käkade just denna dag. Flugorna på tafsen och fisket kunde börja.
Havsöringfiske är något speciellt. Tror inte det finns någon fisk som man blir lika glad över att få kroka, antagligen för att den många gånger lyser med sin frånvaro när man är på jakt efter den. Vi hade varit på ett par turer i år där vi endast haft ett få kontakter med fisk, utan att få upp någon. Det skulle visa sig att denna dag hade en del att ge!
Efter att ha fiskat i 20 minuter på första bilstoppet signalerar Oscar för krokad fisk! Den känslan som går genom kroppen är helt fantastik. Man såg ganska snabbt på öringens rörelse att det var en utlekt fisk då den inte alls gjorde några långa rusningar utan endast använde sin tyngd att kämpa emot med. Efter en god fight var den äntligen i håven, och vi kunde få se en utlekt 75 centimeters öring. Såklart hade man gärna viljat se denna fisk i silverdräkt men trots den dåliga konditionen var den en fröjd att få fighta.

dsc_5276 Fisket fortsatte och vi njöt verkligen av dagen. När vi rullade ner på nästa plats såg det tokhett ut, och så var fallet. Redan efter några kast signalerade Oscar för fisk nummer två som tyvärr gick loss efter några sekunders drillning och ytterligare några kast senare var där ytterligare en kontakt. Tyvärr var dessa inte tillräckligt bra krokade och kunde få friheten åter tidigare än vad man hoppats. Vi fiskade på och innan vi körde hem hade vi kontakt med ytterligare en mindre fisk. En suveränt fin dag var till ända och med nytt hopp, självförtroende och tålamod laddar vi nu inför nästa tur, där jakten på silvret fortsätter.dsc_5296

February 15, 2016 Raintroutfly

Kim Landberg
Emma Nilsson
Pontus Dahlen
Skicka ett meddelande till oss här med din e-mejl, där efter kommer vi skicka dig en fribiljett!

Grattis till er alla och hoppas vi ses på mässan/ Robin & Oscar

October 2, 2015 Raintroutfly

dsc_4223Morgonen var tidig. Robin hämtade upp Oscar redan vid 5- snåret i förhoppningar om en riktigt lyckad dag. Efter att förra årets trip hit hade vi skyhöga förväntningar. Både på regnbågar i toppkvalité och fina öringar. Sightfiske i klart vatten och trevliga människor. Vädret såg lovande ut även om mörkret knappt släppt sitt grepp om natten.
När vi anlände till Ekemölla Sportfiske möttes vi inte bara av morgonpigga fiskegäster utan också av Ulf Heintze. En man vi träffat flera gånger tidigare vid olika fiskeplatser men har en speciell anknytning till just Ekemölla. Kaffet hälldes upp och några mackor slank ner. Vi var redo att påbörja dagens fiske!

Vacker öring!

Eftersom vi båda tycker sightfiske är roligt och intressant var vi högst intresserade av Lillsjön, men eftersom solen ännu inte riktigt tittat fram gav vi oss istället upp mot ö-sjön. En spännande sjö där det kryllar av öring. Vakandet satte igång nästan direkt. Vi som båda laddat våra spön med varsin nymf blev ganska förvånade och fick tankarna på att byta taktik. Oscar var först ut att prova fisket i ytan. Med en buzzer som låg strax i ytan hoppades han på en reaktion. Han valde ut ett vak och la flugan precis ovanför vaket. Morgonen kunde knappast ha börjat bättre då öringen utan tvekan gick upp mot Oscars fluga och slukade den. Tyvärr var det en av de mindre öringarna i Ö-sjön men ändå väldigt fin. Efter några snabba bilder simmade den piggt iväg!

Lillsjön

När solen sedan tittade fram gick vi för att reka runt Lillsjön, och fisk var där, överallt. Precis som i fjol kryllade Lillsjön av grymt fina regnbågar. Princip kopior av vilda regnbågar. Vi snörade på varsin nymf likt förra året. Men det skulle visa sig att bågarna var tusen gånger mer svårflörtade än senast. Det började bra, efter bara en stunds fiske hade Oscar lyckats få två till hugg som han sedan tappat och även Robin en, men även den gick lös. Det kändes som att denna dag skulle bli en enkel match, men..
Vi fiskade på och nån timme senare lyckas Oscar kroka hans minsta regnbåge i hans karriär. En 10 centimeters fisk som av fiskevärdarna påstods vara en inföding. Vi fiskade på, allt ifrån phesant tail storlek 18 till stora buskiga torrflugor. Där var helt enkelt ingen logik när det kom till den saken.

Liten vacker båge!Fisket fortsatte och vädret var kanon. En fin sensommar dag med sol och en temperatur på 17 grader. Fisket gick desto sämre. Vi vågar påstå att vi aldrig varit med om så selektiv fisk som den dagen. Vad vi än presenterade framför de ignorerade de flugan eller så blev de skrämda så fort de såg flugan. Tillslut lyckades Oscar få på en liten båge som i säg var helt fantastiskt fin, men lika fin som liten.
Fight

Därefter var det Robins tur att visa att ha inte skulle gå bom. Fisken kom igång och började vaka. Vi provade allt i asken flera gånger om. Inget intresse från fisken. Men så helt plötsligt kallar Robin. Fisk! Att en buse-fluga skulle lura upp en av de tröga bågarna var det ingen av oss som egentligen trodde! Men så var nu läget! Fisken bjöd upp till en fin kamp men Robin vann fighten och kunde sedan landas fint. En slank kanonfin båge som såg ut att ha gått i systemet länge!

Bågen landades fint!

Efter den fisken försökte vi en stund till men vi får väl erkänna att fisken delvis vann över oss då vi körde hemåt med bara ett par fiskar landade. Trotts detta var vi nöjda. Ekemölla är något speciellt. Det är inte många vatten som håller den kvalitén på fisken och även om vi inte lurade upp några av de större modellerna finns de där. Och att kunna sightfiska över en hel damm finns det inte heller många vatten som kan erbjuda.
I det stora hela var vi nöjda även den här gången och hoppas naturligtvis på återseende!

September 20, 2015 Raintroutfly

dsc_4057-2Fantastiskt fin natur, grymt umgänge och en drömlik avslutning av två helt fantastiska veckor i nord Norge. Tiden bara springer iväg och det är nu ca 3 veckor sedan jag kom hem.
Förväntningarna inför resan var skyhöga efter allt man hört om fisket där uppe. Givetvis lockade laxfisket absolut mest, men även chansen på grov fjällöring gjorde resan på över 215mil i bil till en baggis.
Det är inte många platser i världen som har både bra laxfiske, grymt fjällfiske, fantastiskt havsfiske efter allt från hälleflundra till kungskrabbor, inom 1 mils radie. Platsen har i princip allt man letar efter och kan tänka sig.dsc_3903

dsc_3832dsc_3473Efter endast 3h fiske stod jag med böjt spö ut med den kristallklara älven och drillade min livs första lax. Solen stekte, spöt gungade och livet var bara helt fantastiskt. Jag märkte snabbt att det inte var någon större fisk, men vad gjorde det i detta läget? Min första lax var ett faktum och fisket kunde inte ha fått en bättre start än så här. Det var ju bara till att “gå ner och hämta en” hur svårt kunde det egentligen vara…

dsc_3244 dsc_3215

Dagarna gick och timmarna längs med älven blev allt mer påfrestande. Fisket överlag var mycket trögt och endast några enstaka fiskar landades. Den bild man länge haft av laxfisket blev nu allt mer sann. Att kunna fiska dag ut och dag in utan att känna en ända fisk är något alldeles speciellt, men också tålamodskrävande.
Trots att självförtroendet sjunker rejält så finns ändå hoppet kvar, snart så måste det hända något…

Man lägger kast efter kast och i flera drifter känns allting så rätt. Man står där i sin egen lilla värld och kan praktiskt taget känna känslan i hugget utan att fisken tagit flugan. Man vet att fisken står där men av någon anledning vägrar den att ta flugan, oavsett vad man presenterar för fluga.
Tiden bara flög iväg och rätt som det var hade nästan två veckor gått och endast en lax och ett par mindre fjällöringar var landade för min del. Kungskrabbefisket och en tappad hälleflundra, tillsammans med personerna och miljön runt om gjorde ändå dessa veckorna helt underbara.
Men jag måste erkänna att utan de två fiskarna som jag avslutade veckorna med hade jag lämnat Norge med en betydligt sämre känsla och näst in på riktigt besviken på fisket.
Lyckligtvis blev det verkligen ingen besvikelse. Med två fiskedagar kvar började det hända saker. Jag och Bengt fiskade tillsammans en tidig morgon, solen hade passerat bergstopparna och lyste upp hela kulpen på ett magiskt vis. Brasan var igång och första koppen kokkaffe var avnjuten när Bengt gick ner för att gå en runda med torrfluga.
Fyra, fem drifter, sen satt den där! En fantastisk vildlax gick upp och plockade flugan. När fisken var återutsatt ville jag såklart också plocka en på torrt.
Mitt enhands spö (LPXe RS V2 #7) stod redan riggat med en stor naturfärgad bomber torrfluga som var mitt förstahandsval.
Jag hann inte lägga många kast förr ens jag tittar bort ett ögonblick och samtidigt ser en storfisk ta min fluga i ögonvrån, samtidigt hör jag Bengt skrika. Jag vänder mig om men lyckas behålla lugnet och låta fisken vända om ner i vattnet innan jag gör mitt mothugg. Nu blev det kamp kan jag lova! 100cm, 10kg lax på ett klass 7 enhands spö, känslan är helt obeskrivlig! Inget jag har varit med om i fiskeväg kan jämföras med den känslan som uppstår när jag tailar den 10kg tunga torrflugefångade vildlaxen. Om inte möjligtvis nästa händelse… 😉

dsc_4040dsc_4061dsc_3329dsc_3312Jag och Tobias bestämde oss för att ge en “inringad” fjällsjö en chans, Väderförhållandena var inte de optimala med starka vindar som ökade i styrka desto längre dagen gick. Stora delar av sjön var i princip omöjliga att fiska av med flugspö då vinden låg helt fel. Vi fokuserade vårt fiske på medvinds sidan vilket går emot många teorier, men det var vårt enda hopp. Redan efter ett par kast var första fisken landad en riktigt fin kilos öring med fantastisk täckning. Efter ytterligare ett fåtal kast small det till rejält. Omgående visade sig fisken i ytan och första tanken var, fy fan… vad som än händer så får jag inte tappa denna fisken. Meter efter meter av fluglina försvann och jag kunde inte göra mycket mer än att bara låta den gå. När sedan meter efter meter av backinglina började försvinna så kände man att det inte längre var jag som hade kontrollen över hur detta skulle sluta. Till sist fick jag stopp på rusningen och började återfå kontrollen. Aldrig tidigare har jag varit med om en öring som kämpat på det viset. Detta var en riktig drömfisk, Tobbe gick ner i vattnet och hjälpte till med att taila fisken. Herre jösses vilken fisk! 80 cm fjällöring, uppskattad vikt på 5-6kg tagen på en oförtyngd olive harörenymf, på ett klass 5 spö. Lyckan är total! Obeskrivlig! Fantastisk!

dsc_4160 dsc_4087 dsc_4089 dsc_4100-2dsc_410580cm fjällöring

Två veckor med trögt fiske hade nu vänt och blivit två helt obeskrivliga veckor. Fjällfisket gav verkligen mersmak och kommer att utforskas ordentligt om två år!
Vill du se fler bilder från min Norge tur, på bland annat en 15kg hälleflundra och ett par fina laxar till så kolla in galleriet.

July 26, 2015 Raintroutfly

Nu har vi äntligen fått tid till att skriva ihop en liten sammanfattning av vår fiskevecka i Slovenien.
Så nu skruvar vi tillbaka tiden ett par veckor och drömmer oss tillbaka till ett land 150mil söder om oss!
Det var tisdag förmiddag och solen välkomnade oss glatt när vi gick ut genom dörrarna på Venice Marco Polo AirPort. Flygresan ner till Venedig gick som planerat och efter att vi stuvat in all vår packning i vår vita bergspanda gav vi oss iväg mot Slovenien.
Samtidigt som landskapet blev allt mer kuperat tornade stora, tunga, svarta moln upp sig över bergstopparna som inom kort var helt försvunna och regnet började störta ner från himlen.
Hel*ete tänkte vi medan vi nu började se de bruna färgade vattnet i Soca och kunde bara inse faktum att den mardröms prognosen de utlovat med 95 mm regn stämde mycket bra :/
Det var blandade känslor när vi anlände till vårt boende på Apartment Taljat i Most na Soci. Ända sedan förra året vi var här, hade vi sett fram emot en ny vecka av fiske i de kristallklara slovenska strömmarna, men nu var förutsättningarna helt annorlunda. Vi lastade av våra saker från bilen och körde ut en runda för att se om det överhuvudtaget var lönt att ens fundera på att fiska kommande dag. Efter att vi varit i kontakt med både  Emin Lager och Blaz Mocnik och skickat ett antal bilder på de olika åarna kunde vi dra slutsatsen att några vatten klarat sig bättre än andra. Vi fick till och med höra att marmorata fisket ofta blev riktigt bra efter sådant här väder och nu var det inte längre några tvivel om att vi skulle fiska kommande dag. Jag menar det var ju trots allt det vi kom hit för..
dsc_1372-2-2dsc_1331-2

Resans första marmorata!
Robin med en 50cm marbel innan skymning!

Under veckans gång blev det mycket streamerfiske med sjunklina, spön i #8-9 och vita stora streamers, men efterhand som vattnet klarnade upp började man nu också se fler vak och kunna sightfiska lättare.
Vi bodde på Apartment Taljat beläget i Most Na Soci ca 5 km söder om Tolmin som är ortens största by. Här hittar man i stort sätt allt man behöver. Fiskekort kan man köpa på flera ställen bara att fråga på ens boende, troligtvis säljer även dem fiskekort för området kring soca dalen.
De första dagarna tillbringade vi i detta område i åarna Soca, Idrija, Tolminka, Trebuscica, även baca är en trevlig å men hade tagit mest stryk av regnet och var i princip inte fiskbar på hela veckan iallafall inte de tre första dagarna då vi fiska i detta området.
dsc_1633-2 dsc_1735-2Några slovenska pilser slank ner under veckans lopp
dsc_1491-2 dsc_1556-2

I slutet på vecka besökte vi Idrija:s trofe sträcka två dagar vilket också blev resans två coolaste dagar utan tvekan! Det är förövrigt också här stora delar av den grymma filmen “Where the big fish rises, Part I”  är inspelad,
av killarna Emin Lager och Alexander Lexen från Leech!
Här var möjligheterna många när vi anlände kl:05:00 på morgonen! Spöna låg riggade i bilen och fy f*n vad taggade vi var på att börja fiska denna morgon. Det var dessa två dagarna vi sett framemot och det var nu eller aldrig!

Oscar smyger ner i vattnet för att
kasta på en större fisk vi hittat,
och det dröjer inte länge innan
Robin har guidat Oscars kast rätt
uppifrån bron och fisken klipper
flugan självsäkert!

dsc_1770-2 dsc_1804-2dsc_1787-2

Efter en sådan start på dagen fortsatte det bara flyta på och marmorata öringarna, regnbågarna och öringarna avlöste därefter varandra med jämna mellanrum.

dsc_1893-2 dsc_1914-2

dsc_1935-2 dsc_1974-2 dsc_2033-2 dsc_2077-2 dsc_2128-2 dsc_2130-2 dsc_2163-2 dsc_2270-2

Det är inte varje dag man har chansen
att fiska på vakande marmorata öringar
och vilda regnbågar i ett kristallklart
vatten i 28 graders värme, det kändes
emellanåt helt overkligt!

Att kunna stå utvadad till knäna och iakta en vakande fisk intill bortre strömkanten för att sedan presentera sin fluga och följa hela händelse förloppet när fisken stiger upp och suger i sig flugan är oslagbart.
Vi krokade flertalet fiskar på både torrt och streamer under dessa två dagarna vilket fick bli en grym avslutning på en fantastisk vecka i Slovenien. Vi hade inte turen med oss att landa någon riktig trofe marmorata denna gången men är trots det mycket nöjda med veckan! För fler bilder från resan ber vi er besöka galleriet på vår hemsida som ni hittar länk till längst ner i detta inlägget 🙂